La conferència donarà una visió detallada de la història de Trieste des de la seva condició de port franc el 1719 fins a la postguerra després de la Segona Guerra Mundial, incloent-hi les influències culturals, polítiques i econòmiques que han configurat la ciutat.
- Trieste com a port franc: Trieste va obtenir la condició de pont franc el 1719, convertint-se en l’únic port de l’Imperi Austrohongarès al Mediterrani, i va ser un punt de trobada d’interessos econòmics, polítics i culturals diversos.
- Identitat cultural i social de Trieste: Trieste era una ciutat provinciana i cosmopolita on la burgesia italiana assimilava grups ètnics diversos, i la cultura europea més nova hi penetrava a través del gresol triestí.
- La comunitat jueva de Trieste: La comunitat jueva de Trieste va tenir un paper significatiu en la diversitat cultural de la ciutat, especialment en l’adopció de teories psicoanalítiques al principi de la postguerra.
- Presència eslovena a Trieste: La comunitat eslovena a Trieste va créixer significativament gràcies a l’expansió del port franc, però va patir persecució durant el feixisme i el nazisme. • James Joyce a Trieste: James Joyce va arribar a Trieste el 1903, iniciant una carrera literària notable, tot i les dificultats inicials en arribar a la ciutat.
- Divisió postguerra de Trieste: Després de la Segona Guerra Mundial, Trieste va ser dividida en dues zones administrades per les forces aliades i Iugoslàvia, fins que es van establir les fronteres definitives amb els tractats d’Osimo del 1975.
- Recuperació de la imatge austríaca: La postguerra va portar una construcció d’una imatge idíl·lica del temps austríac a Trieste, amb Claudio Magris utilitzant el terme Mitteleuropa per descriure la regió.
- Autors literaris de Trieste: Entre els diversos autors literaris que han escrit sobre Trieste s’inclouen: Vladimir Bartol, Roberto Bazlen, Srečko Kosovel, Claudio Magris, Boris Pahor, Giorgio Pressburger, Umberto Saba, Tomaž Šalamun, Scipio Slataper, Giani Stuparich, i Italo Svevo.