Des de la Secció d’Arts Visuals ens sumem a les celebracions de l’Any Tàpies, en un acte híbrid entre la paraula, el so i la pintura de fons.
Conversarem amb Imma Prieto -directora del Museu Tàpies– i Vicenç Altaió -escriptor i crític d’art- sobre el llegat plàstic de Tàpies, de la seva relació amb la música i de quina manera es pot rellegir la seva obra des de la contemporaneïtat.
Conversa moderada per Alba Font i Bàrbara Astals, ponents de la Secció.
Tot seguit, podrem gaudir del concert del cicle La Maleta de Tàpies, en col·laboració amb l’ESMUC.
Les peces musicals s’interpretaran acompanyades del quadre Roig i Negre 2 d’Antoni Tàpies, que forma part del patrimoni artístic de l’Ateneu Barcelonès.
Sonate op1 d’Alban Berg 13′
Jose Antonio Tolosa, piano
5 frühe Lieder d’Alban Berg 17′
Ana Arias, soprano
Carmen Pérez, piano
- Natch (Hauptmann)
- Schilfilied (Lenau)
- Die Nachtigall (Lenau)
- Im Zimmer (Schlaf)
- Sommertage (Hohenberg)
4 peces per clarinet i piano op5 d’Alban Berg 8′
Zoe Guerra, piano
Sergio Ferrer, clarinet
Per què aquest acte?
Antoni Tàpies tenia dos estudis de pintura: un a Barcelona, al carrer de Saragossa, i l’altre Campins, al Montseny. Quan Antoni Tàpies es desplaçava d’un lloc a l’altre, portava una maleta plena de LP’s del moment, que anava canviant i revisant en funció dels interessos personals i de les tendències musicals del moment.
Malgrat que Tàpies no barrejava les accions, és a dir, quan pintava, pintava i quan escoltava música, escoltava música, era un gran melòman, una passió que li va ser transmesa des de ben petit.
Després de la mort del pintor, Miquel Tàpies, el fill petit de l’artista, va llistar el contingut d’una de les maletes amb la voluntat de generar una proposta musical que recollís els clàssics del segle XX: A. Webern, A. Schonberg, G. Scelsci, G. Ligeti, I. Xenakis, M. Feldman, J. Cage, P. Boulez, etc.
Amb motiu de la celebració del centenari del naixement d’Antoni Tàpies (Any Tàpies), l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) col·labora amb el Museu Tàpies amb una sèrie d’actuacions en directe davant obres de l’artista a diverses institucions.