Tres dietaris d’un ebrenc i colomenc. Amb Albert Fabà, sociolingüista, historiador i activista.
Prioritat als socis de l’Ateneu (30 places).
Més informació al Blog d’Història https://historia.ateneubcn.cat/
Coordinador: Joan Solé Camardons
Inscripció a historia@ateneubcn.cat
Dietari ebrenc d’un bipolar, En el record encara i Límits són tres dietaris que formen part de la trilogia que l’autor va publicar els anys 2021, 2024 i 2026, respectivament. El primer s’inicia al maig del 2018 i el darrer s’acaba al febrer del 2026. Es tracta, per tant d’un recorregut temporal prou ampli, gairebé de vuit anys.
En vuit anys passen moltes coses, tant des del punt de vista personal de l’autor, com en la vida social i política, tant al món com a casa nostra. Una pandèmia, l’inici de dues guerres, la moció de censura a Mariano Rajoy, allò que hem anomenat procés, l’erupció a l’escenari polític del president Trump o un nou govern català presidit per Salvador Illa. És com una mena d’escenari de fons on es desvetllen les inquietuds i la vida de l’autor. Que s’acompanyen sovint amb comentaris literaris (clàssics russos com Tolstoi i Grosmann; Shakespeare; els ebrencs Jesús Montcada, Josep Igual o Joan Todó, en fi, El quadern gris, de Josep Pla). I d’àmplies descripcions dels paisatges ebrencs. I de Raimon. L’autor n’està molt, del cantant de Xàtiva. Només un exemple. Els títols dels dos darrers dietaris fan referència a dues cançons del xativí. En el record encara i Animal d’esperances i memòria. D’;aquesta darrera provenen aquests versos: “Límits, conec molt bé tants i tants límits / I visc pugnant contra aquests límits. Límits”.
Cada volum té la seva temàtica principal. La bipolaritat, la malaltia mental de l’autor, present, però molt més limitada arran de la seva medicació, en el primer dietari. I alhora, les descripcions dels paisatges ebrencs, en aquesta entrega. La mort, en el segon dietari, a causa d’un reguitzell impressionant de persones estimades que desapareixen, començant per la desaparició del seu pare i la seva mare, només amb quinze dies de diferència. De tot plegat, en podreu trobar referència al vídeo que us adjuntem.
Quant a Límits, el tercer volum, se centra sovint en el desamor, l’amor i, sobretot, en l’amistat, tal com veureu a les dedicatòries i a algunes cançons que acompanyaran la presentació dels llibres, al final de tot. Tres cançons de Raimon i una de George Brassens.